RADIO NORTH SEA INTERNATIONAL
1970. aastate alguses lõi ringhäälingutööstuses laineid Euroopa avamere raadiojaam nimega Radio North Sea International (RNI). Seda haldas Šveitsi firma Mebo Telecommunications, mis kuulus Šveitsi insenerile Edwin Bollierle ja tema äripartnerile Erwin Meister. RNI oli julge ettevõtmine, mis seisis oma suhteliselt lühikese eksistentsi ajal silmitsi nii katastroofi kui ka eduga.
Ajalugu
RNI lugu algab 1968. aastal, kui Meister ja Bollier koos sõpradega plaanisid käivitada raadiojaama Radio Gloria endisest Wonderful Radio Londoni laeval Galaxy. Kuid nende plaanid peatati järsult 2. juulil 1968, kui Saksamaa valitsus keelas avamere ringhäälingu. Gloria projekt varises kokku.
Tagasilöögist hoolimata ostsid Meister ja Bollier laeva Bjarkoy ja muutsid selle raadiojaamaks. Nad nimetasid laeva ümber Meboks, siis Mebo I-ks ja lõpuks Angelaks. Kuid nad seisid silmitsi märkimisväärse väljakutsega, kui mõistsid, et Mebo oli ringhäälingu jaoks liiga väike.
Poliitika
RNI seisis silmitsi täiendavate takistustega, kui Inglismaa leiboristlik valitsus hakkas 15. aprillil 1970 tahtlikult segama oma kesklaine signaale. Vastuseks astus RNI julge sammu ja hakkas 18. juunil 1970 toimunud üldvalimiste eel edastama konservatiivide-meelseid poliitilisi sõnumeid. See samm mitte ainult ei näidanud jaama vastupidavust, vaid rõhutas ka valmisolekut kasutada oma platvormi poliitiliseks mõjutamiseks.
13. mail 1970 üritas RNI minimeerida häirete mõju, muutes oma sagedus 1230 kHz-le. See otsus parandas vastuvõttu, kuid kahjuks sattus RNI BBC Radio One'i popmuusikajaama kõrvalsagedusele 1214 kHz. Sellest tulenevalt algas viie päeva jooksul segamine, põhjustades häireid mitte ainult RNI-le, vaid ka BBC-le, eriti Kenti piirkonnas Kagu-Inglismaal.
Väljakutsed
Vaatamata RNI ees seisvatele väljakutsetele õnnestus jaamal koguda endale lojaalne kuulajaskond ja teenida tagasihoidlikku rahalist kasumit. Jaama ainulaadne segu muusikast, uudistest ja poliitilisest tegevusest meeldis kuulajatele, kes otsisid alternatiivseid saatejuhte ning saateid väljaspool peavoolumeediat. RNI võime köita kuulajaid ja sihikindlus takistuste ületamiseks kindlustas oma koha piraatraadio ajaloos.
Kuigi RNI olemasolu võis olla suhteliselt lühiajaline, jättis see ringhäälingutööstusele kustumatu jälje. Selle jultumus ja valmisolek status quo'd vaidlustada näitasid alternatiivmeedia jõudu ja selle mõju ühiskonnale. RNI pärand on meeldetuletuseks, et mõnikord, isegi ebaõnne korral, võivad ebatavalised hääled läbi murda ja avaldada püsivat mõju.
Muutus
13. juunil 1970, viis päeva enne Ühendkuningriigi valimisi, tegi Radio North Sea International läbi olulise muutuse. Ta muutis oma nime Radio Caroline Internationaliks ja alustas julget kampaaniat konservatiivse partei toetuseks. Selle ettevõtmise taga oli Ronan O'Rahilly, Radio Caroline'i asutaja. Kuulajaid ärgitati koonduma konservatiivide partei taha, kuna nende häält peeti ülioluliseks, et kaitsta nende vabadust kuulata enda valitud raadiojaama.
Radio Caroline'i korraldatud kampaania oli uuenduslik ja hulljulge. O'Rahilly tuli tänavatele kahekorruselises bussis, mida kaunistasid plakatid, millel oli kujutatud Hiina esimehe Maona toonast peaministrit ja Tööpartei juhti Harold Wilsonit. Sõnum oli selge – leiboristide võit ohustaks Radio Caroline'i olemasolu ja ohustaks seega kuulajate õigust jaama kuulata. See oli üleskutse tegevusele, üleskutse toetuseks kommertsraadio tuleviku säilitamisel.
Mõju
Tähelepanuta ei saa jätta Radio Caroline'i kampaania mõju valimistulemustele. Vahetult enne valimisi toimunud rallil "Võitlus vaba raadio eest" kutsusid konservatiivsed valjuhääldid-kaubikud avalikkust üles "hääletama konservatiivide poolt ja võitlema vaba raadio eest". Radio Caroline'i ja sõsarjaama Radio North Sea International jõupingutused mängisid rolli teadlikkuse tõstmisel kommertsraadio tähtsusest ja valijate mõjutamisel. Lõpuks väljus konservatiivne partei võitjana, kusjuures tõendid viitavad sellele, et raadiokampaaniad muutsid valimistulemusi.
Kuigi valimiskampaania tähistas olulist hetke Radio North Sea Internationali ajaloos, oli see nende teekonna lõpust kaugel. 12. augustil 1970 määrati RNI kommertsdirektoriks Radio Veronicaga seotud ööklubi omanik Kees Manders. RNI tegevdirektor Larry Tremaine selgitas aga hiljem, et ametlikku kokkulepet tegelikult ei olnud. Mandersile pakuti RNI-s programmijuhi kohta ning kutsuti käivitama uut raadiojaama Hollandile raadiolaevalt Mebo II, kuid lekkinud info tõttu võeti pakkumine tagasi.
Pärand
Radio North Sea International, hiljem tuntud kui Radio Caroline International, esindas liikumist, mis trotsis kehtivaid norme. Konservatiivse Partei toetuskampaania näitas nende uuenduslikku ja ebatraditsioonilist lähenemist raadiole, rõhutades nende pühendumust valikuvabaduse säilitamisele raadios.
Radio North Sea Internationali mõju raadiomaastikule ei saa alahinnata. See esitas väljakutse poliitilisele maastikule, võitles kommertsraadio õiguste eest ja andis hääle neile, kes igatsesid alternatiivseid jaamu. Vaatamata oma väljakutsetele ja vastuoludele jääb Radio North Sea International igavesti raadioajalukku.
JÄTKUB...
Natuke raadio ajaloost
- roska
- Digivanake
- Postitusi: 1172
- Liitunud: 03:00, 01 Jaan 1970
- Asukoht: Eesti
- On tänanud: 7 korda
- On tänatud: 287 korda
Re: Natuke raadio ajaloost
SWINGING RADIO ENGLAND
Sissejuhatus:
Swinging Radio England (SRE), üks teedrajavaid piraatraadiojaamu, jättis oma lühiajalise eksistentsi ajal Briti muusikamaastikule kustumatu jälje. Põhjamerelt tegutsenud SRE võimas signaal ja uuenduslik programm võlusid kuulajaid 1966. aasta maist novembrini.
Swinging Radio Englandi sünd:
Swinging Radio England käivitati 3. mail 1966 laevalt nimega MV Olga Patricia, mis hiljem nimetati ümber MV Laisses Faire'iks. Jaam, mis asus nelja ja poole miili kaugusel Frinton-on-Seast, Essexis, Inglismaal, uhkeldas "Maailma kõige võimsama" avamere kommertsjaama tiitliga. Erinevalt paljudest piraatraadiojaamadest tegutses SRE seaduse piires, mille kontorid asusid Londoni West Endis. Swinging Radio Englandi taga olev ettevõte oli Ameerika ABC raadio- ja telejaamade omanik.
Tehnilised uuendused:
Nii stuudio kui ka Swinging Radio Englandi 50-kilovatine kesklainesaatja asusid laeva trümmides. Seda ruumi jagati sõsarjaamaga Britain Radio, mis edastas ka saateid 50 kW saatja vahendusel. SRE ja Britain Radio stuudiod asusid kõrvaltrümmis. Jaama inseneri Bill Carri tehniline meisterlikkus tagas kuulajatele optimaalse kvaliteedi.
Programm ja formaat:
Swinging Radio England tegi raadiomaastikul revolutsiooni, tutvustades oma kuulajatele elavat ja mitmekesist muusikažanrite valikut. Jaam võttis kasutusele tol ajal populaarse top 40 formaadi, mis sisaldas nii Ameerika kui ka Briti artistide hittlaule. SRE laiale muusikavalikule lisaks olid eetris ka kaasahaaravd DJ-d, kes tegid intervjuusid populaarsete muusikutega. Ainulaadne kombinatsioon kütkestavatest isiksustest ja uuenduslikust muusikaprogrammist eristab Swinging Radio Englandi konkurentidest.
Kultuuriline mõju ja pärand:
Oma lühikese eksistentsi ajal vallutas Swinging Radio England miljonite kuulajate südamed ja meeled kogu Ühendkuningriigis. See mängis keskset rolli Briti muusika populariseerimisel, tutvustades uuele publikule selliseid bände nagu The Beatles, The Rolling Stones ja The Who. Jaama ebatraditsioonilised meetodid pakkusid väljakutset BBC-le, sundides Briti valitsust oma ringhäälingupoliitikat ümber hindama. Piraatraadiojaamade, nagu SRE, mõju viis lõpuks seadusliku kommertsraadio loomiseni Ühendkuningriigis.
Swinging Radio England ja Britain Radio stuudiod olid kõrvuti ruumides. Samuti nagu saatjad, mis olid laeva trümmidesse ehitatud ruumides. Raadiojaamade taga olevad ajud, Don Pierson, olid algselt planeerinud kasutada kahte sagedust – 665 kHz ja kas 795 kHz või 815 kHz. Rahalised piirangud ja viivitused tähendasid aga seda, et jaamad said valmis alles 1966. aasta alguses.
Pierson oli kavatsenud mõlemad stuudiod automatiseerida, kasutades uuenduslikke ideid, mida ta oli kavandanud Wonderful Radio Londonile, teisele piraatraadiojaamale, millega ta oli seotud. See automatiseerimismeetod oli sel ajal USA-s populaarne, kuna see vajas vähem töötajaid. Vaatamata nendele plaanidele palgati Lõuna-Miamis asuvast raadiojaamast WFUN DJ, kes sobis ideaalselt top40 jaama jaoks. Jaama paigaldati Collins Radio seadmed ning palgatud DJ-d elasid laevas.
Swinging Radio England ja selle sõsarjaam Britain Radio saavutasid Briti noorte seas kiiresti populaarsuse. Nad pakkusid värsket õhku kuulajatele, kes olid väsinud valitsuse poolt heaks kiidetud BBC saadete monotoonsusest. Oma põnevate playlistide ja kaasahaaravate isiksustega vallutasid need piraatraadiojaamad muutuste järele näljase põlvkonna südamed ja meeled.
Nende piraatraadiojaamade edu ei olnud ilma väljakutseteta. Briti valitsus nägi piraatringhäälingus ohtu oma võimule ja väljakutset oma kontrollile raadioeetrite üle. 1967. aastal kehtestati mereringhäälingu (õigusrikkumiste) seadus. See õigusakt muutis Briti territoriaalvetes laeva pardal viibivad isikud raadiopiraatideks. Selle akti vastuvõtmisega lõppes Ühendkuningriigi piraatraadio ajastu.
JÄTKUB...
Sissejuhatus:
Swinging Radio England (SRE), üks teedrajavaid piraatraadiojaamu, jättis oma lühiajalise eksistentsi ajal Briti muusikamaastikule kustumatu jälje. Põhjamerelt tegutsenud SRE võimas signaal ja uuenduslik programm võlusid kuulajaid 1966. aasta maist novembrini.
Swinging Radio Englandi sünd:
Swinging Radio England käivitati 3. mail 1966 laevalt nimega MV Olga Patricia, mis hiljem nimetati ümber MV Laisses Faire'iks. Jaam, mis asus nelja ja poole miili kaugusel Frinton-on-Seast, Essexis, Inglismaal, uhkeldas "Maailma kõige võimsama" avamere kommertsjaama tiitliga. Erinevalt paljudest piraatraadiojaamadest tegutses SRE seaduse piires, mille kontorid asusid Londoni West Endis. Swinging Radio Englandi taga olev ettevõte oli Ameerika ABC raadio- ja telejaamade omanik.
Tehnilised uuendused:
Nii stuudio kui ka Swinging Radio Englandi 50-kilovatine kesklainesaatja asusid laeva trümmides. Seda ruumi jagati sõsarjaamaga Britain Radio, mis edastas ka saateid 50 kW saatja vahendusel. SRE ja Britain Radio stuudiod asusid kõrvaltrümmis. Jaama inseneri Bill Carri tehniline meisterlikkus tagas kuulajatele optimaalse kvaliteedi.
Programm ja formaat:
Swinging Radio England tegi raadiomaastikul revolutsiooni, tutvustades oma kuulajatele elavat ja mitmekesist muusikažanrite valikut. Jaam võttis kasutusele tol ajal populaarse top 40 formaadi, mis sisaldas nii Ameerika kui ka Briti artistide hittlaule. SRE laiale muusikavalikule lisaks olid eetris ka kaasahaaravd DJ-d, kes tegid intervjuusid populaarsete muusikutega. Ainulaadne kombinatsioon kütkestavatest isiksustest ja uuenduslikust muusikaprogrammist eristab Swinging Radio Englandi konkurentidest.
Kultuuriline mõju ja pärand:
Oma lühikese eksistentsi ajal vallutas Swinging Radio England miljonite kuulajate südamed ja meeled kogu Ühendkuningriigis. See mängis keskset rolli Briti muusika populariseerimisel, tutvustades uuele publikule selliseid bände nagu The Beatles, The Rolling Stones ja The Who. Jaama ebatraditsioonilised meetodid pakkusid väljakutset BBC-le, sundides Briti valitsust oma ringhäälingupoliitikat ümber hindama. Piraatraadiojaamade, nagu SRE, mõju viis lõpuks seadusliku kommertsraadio loomiseni Ühendkuningriigis.
Swinging Radio England ja Britain Radio stuudiod olid kõrvuti ruumides. Samuti nagu saatjad, mis olid laeva trümmidesse ehitatud ruumides. Raadiojaamade taga olevad ajud, Don Pierson, olid algselt planeerinud kasutada kahte sagedust – 665 kHz ja kas 795 kHz või 815 kHz. Rahalised piirangud ja viivitused tähendasid aga seda, et jaamad said valmis alles 1966. aasta alguses.
Pierson oli kavatsenud mõlemad stuudiod automatiseerida, kasutades uuenduslikke ideid, mida ta oli kavandanud Wonderful Radio Londonile, teisele piraatraadiojaamale, millega ta oli seotud. See automatiseerimismeetod oli sel ajal USA-s populaarne, kuna see vajas vähem töötajaid. Vaatamata nendele plaanidele palgati Lõuna-Miamis asuvast raadiojaamast WFUN DJ, kes sobis ideaalselt top40 jaama jaoks. Jaama paigaldati Collins Radio seadmed ning palgatud DJ-d elasid laevas.
Swinging Radio England ja selle sõsarjaam Britain Radio saavutasid Briti noorte seas kiiresti populaarsuse. Nad pakkusid värsket õhku kuulajatele, kes olid väsinud valitsuse poolt heaks kiidetud BBC saadete monotoonsusest. Oma põnevate playlistide ja kaasahaaravate isiksustega vallutasid need piraatraadiojaamad muutuste järele näljase põlvkonna südamed ja meeled.
Nende piraatraadiojaamade edu ei olnud ilma väljakutseteta. Briti valitsus nägi piraatringhäälingus ohtu oma võimule ja väljakutset oma kontrollile raadioeetrite üle. 1967. aastal kehtestati mereringhäälingu (õigusrikkumiste) seadus. See õigusakt muutis Briti territoriaalvetes laeva pardal viibivad isikud raadiopiraatideks. Selle akti vastuvõtmisega lõppes Ühendkuningriigi piraatraadio ajastu.
JÄTKUB...
- roska
- Digivanake
- Postitusi: 1172
- Liitunud: 03:00, 01 Jaan 1970
- Asukoht: Eesti
- On tänanud: 7 korda
- On tänatud: 287 korda
Re: Natuke raadio ajaloost
RADIO 390
Ainulaadsest asukohast tegutsev ja uuenduslikku formaati pakkuv Raadio 390 võlus kiiresti kuulajaid ja jättis Briti raadiomaastikule püsiva mõju.
Whitstable'i ranniku lähedal endises Maunselli kindluses asuv Raadio 390 pakkus võimalust jõuda kuulajateni oma strateegilisest asukohast. Kindlus oli varem majutanud ka teisi piraatraadiojaamu, sealhulgas Radio Invicta ja K-I-N-G Radio, kuid just Raadio 390 saavutas märkimisväärset edu. Selle asutaja Ted Allbeury mõistis, kui oluline on meeldida konkreetsele sihtrühmale, ta leidis inspiratsiooni naisteajakirjadest. Jaama formaat resoneeriks koduperenaistega.
Jaam sai oma nime lainepikkuselt, 390 meetrit (773 kHz). Oma katvuse maksimeerimiseks püstitas Radio 390 kindluse sisetornile 76-meetrise vertikaalse masti, mis ankurdati kolme välimise torni külge. See seadistus ja kindluse kõrgus andsid jaamale stabiilse ja tõhusa antenni. Vaid 10-kilovatise saatjaga suutis Radio 390 levida kogu Lõuna-Inglismaal.
Selle revolutsiooniliselt lihtne formaat eristas Raadio 390 teistest tolleaegsetest piraatraadiojaamadest. Kuigi see formaat oli kuulajate seas väga populaarne, sai see kriitikat sellistelt väljakujunenud raadiojaamadelt nagu Britain Radio, kes nimetasid seda "kiviaja raadioks". Raadio 390 ei lasknud ennast nendest kommentaaridest häirida ja jätkas kvaliteetsete saadete edastamist, mis sobisid sihtrühmale.
Raadio 390 edu võib seostada selle võimega suhelda kuulajatega. Jaam mõistis, kui oluline on toita oma sihtrühma huve ja eelistusi, ning tegi seda peenetundeliselt. Pakkudes mitmekesist programmivalikut, alates kergest muusikast kuni kaasahaaravate jutusaadeteni, suutis Raadio 390 vallutada oma kuulajate südamed ja kehtestada end jõuna, millega raadiotööstuses tuli arvestada.
Tagasi vaadates on Raadio 390 lugu innovatsioonist, vastupidavusest ja trotsist. See trotsis asutuse kontrolli all oleva raadiotööstuse norme ja sillutas teed uuele ringhäälinguajastule. Selle edu tõestas, et nõudlus alternatiivsete häälte ja saadete järele oli olemas, mis viis lõpuks raadioside dereguleerimiseni Ühendkuningriigis 1970. aastatel.
Radio Caroline'i jälgedes püüdis Radio 390 end Thamesi suudmealal sisse seada. Kuid selle asemel, et investeerida kulukatesse laevadesse nagu tema eelkäijad, võttis Raadio 390 pragmaatilisema lähenemise. 1964. aastal nõudis jaam oma ringhäälingubaasiks Red Sands Forti, mahajäetud Teise maailmasõja õhutõrjekindlust. See geniaalne käik mitte ainult ei säästnud jaama finantse, vaid pakkus ka ainulaadset ja atmosfäärilist keskkonda oma saadetele.
3. juunil 1964 alustas Raadio 390 katseülekandeid Red Sands Fort'st, äratades innukate kuulajate seas uudishimu ja ootusärevust. Pärast oma viimaseid ettevalmistusi alustas jaam ametlikult sama aasta 17. juulil, tähistades põneva ajastu algust Briti raadioajaloos.
Raadio 390 saavutas kiiresti populaarsuse oma eklektiliste saadetega, mitmekesise muusikažanrite valikuga ja kaasahaaravate saatejuhtidega. Jaama saatejuhtideks olid DJ-d nagu Hughie Green, Peter James ja Roger Gale, kes võlusid publikut. Raadio 390 sai tuntuks oma pühendumusega uute Briti ansamblite ja artistide tutvustamisel, muutudes 1960. aastatel Briti muusikamaastiku kiire arengu katalüsaatoriks.
Kuid nagu teisedki piraatraadiojaamad, seisis Raadio 390 silmitsi pidevate juriidiliste väljakutsetega ja oli sunnitud navigeerima "reetlikes vetes". 1966. aasta novembris seisis jaama juhtkond silmitsi kohtuasjaga, mis viis lõpuks süüdimõistva otsuseni ebaseadusliku ringhäälingu edastamise eest. Kohus määras 100 naela suuruse trahvi ja käskis jaama sulgeda.
Sellest tagasilöögist vaatamata esitas Raadio 390 juhtkond apellatsiooni kõrgemale kohtule. Kahjuks lükati kaebus detsembris kiiresti tagasi, mis otsustas jaama saatuse. Sellest hoolimata jätkas jaam saadete edastamist, otsustades oma järelejäänud päevad eetrilainetel maksimaalselt ära kasutada.
Järgmise aasta märtsis taotles regulaatore ettekirjutust Raadio 390 saadete lõplikuks peatamiseks. Mais tehti ettekirjutus, mille jaam edasi kaebas. Kohus jättis apellatsioonkaebuse rahuldamata, märkides, et 14. augustil jõustuv seadus sunniks jaama sellest hoolimata sulgema. Liigutava ja sümboolse žestiga jättis Raadio 390 hüvasti oma pühendunud kuulajatega, mängides 1967. aasta 14. augusti pärastlõunal viimast korda riigihümni.
Isegi oma viimastel hetkedel seisis Raadio 390 silmitsi järjekordse takistusega. 6. augustil ründas rühm tundmaid Red Sandsi Fort'i, varastades jaama tegevuseks hädavajalikke seadmeid. Võimud tabasid süüdlased kiirelt, pakkudes Raadio 390 meeskonnale kibedat õiglustunnet.
Täna elab Raadio 390 pärand edasi, olles meeldetuletuseks raadio võimest inspireerida, lõbustada kuulajaid ning vaidlustada ühiskondlikke norme. Jaama julgus ja valmisolek konventsiooni trotsida inspireerib jätkuvalt kaasaegseid ringhäälinguorganisatsioone ning tuletab meile meelde sõnavabaduse ja loominguliste püüdluste tähtsust. Raadio 390 on igavesti mässu, innovatsiooni ja piraatraadio kestva vaimu sümbol.
JÄTKUB...
Ainulaadsest asukohast tegutsev ja uuenduslikku formaati pakkuv Raadio 390 võlus kiiresti kuulajaid ja jättis Briti raadiomaastikule püsiva mõju.
Whitstable'i ranniku lähedal endises Maunselli kindluses asuv Raadio 390 pakkus võimalust jõuda kuulajateni oma strateegilisest asukohast. Kindlus oli varem majutanud ka teisi piraatraadiojaamu, sealhulgas Radio Invicta ja K-I-N-G Radio, kuid just Raadio 390 saavutas märkimisväärset edu. Selle asutaja Ted Allbeury mõistis, kui oluline on meeldida konkreetsele sihtrühmale, ta leidis inspiratsiooni naisteajakirjadest. Jaama formaat resoneeriks koduperenaistega.
Jaam sai oma nime lainepikkuselt, 390 meetrit (773 kHz). Oma katvuse maksimeerimiseks püstitas Radio 390 kindluse sisetornile 76-meetrise vertikaalse masti, mis ankurdati kolme välimise torni külge. See seadistus ja kindluse kõrgus andsid jaamale stabiilse ja tõhusa antenni. Vaid 10-kilovatise saatjaga suutis Radio 390 levida kogu Lõuna-Inglismaal.
Selle revolutsiooniliselt lihtne formaat eristas Raadio 390 teistest tolleaegsetest piraatraadiojaamadest. Kuigi see formaat oli kuulajate seas väga populaarne, sai see kriitikat sellistelt väljakujunenud raadiojaamadelt nagu Britain Radio, kes nimetasid seda "kiviaja raadioks". Raadio 390 ei lasknud ennast nendest kommentaaridest häirida ja jätkas kvaliteetsete saadete edastamist, mis sobisid sihtrühmale.
Raadio 390 edu võib seostada selle võimega suhelda kuulajatega. Jaam mõistis, kui oluline on toita oma sihtrühma huve ja eelistusi, ning tegi seda peenetundeliselt. Pakkudes mitmekesist programmivalikut, alates kergest muusikast kuni kaasahaaravate jutusaadeteni, suutis Raadio 390 vallutada oma kuulajate südamed ja kehtestada end jõuna, millega raadiotööstuses tuli arvestada.
Tagasi vaadates on Raadio 390 lugu innovatsioonist, vastupidavusest ja trotsist. See trotsis asutuse kontrolli all oleva raadiotööstuse norme ja sillutas teed uuele ringhäälinguajastule. Selle edu tõestas, et nõudlus alternatiivsete häälte ja saadete järele oli olemas, mis viis lõpuks raadioside dereguleerimiseni Ühendkuningriigis 1970. aastatel.
Radio Caroline'i jälgedes püüdis Radio 390 end Thamesi suudmealal sisse seada. Kuid selle asemel, et investeerida kulukatesse laevadesse nagu tema eelkäijad, võttis Raadio 390 pragmaatilisema lähenemise. 1964. aastal nõudis jaam oma ringhäälingubaasiks Red Sands Forti, mahajäetud Teise maailmasõja õhutõrjekindlust. See geniaalne käik mitte ainult ei säästnud jaama finantse, vaid pakkus ka ainulaadset ja atmosfäärilist keskkonda oma saadetele.
3. juunil 1964 alustas Raadio 390 katseülekandeid Red Sands Fort'st, äratades innukate kuulajate seas uudishimu ja ootusärevust. Pärast oma viimaseid ettevalmistusi alustas jaam ametlikult sama aasta 17. juulil, tähistades põneva ajastu algust Briti raadioajaloos.
Raadio 390 saavutas kiiresti populaarsuse oma eklektiliste saadetega, mitmekesise muusikažanrite valikuga ja kaasahaaravate saatejuhtidega. Jaama saatejuhtideks olid DJ-d nagu Hughie Green, Peter James ja Roger Gale, kes võlusid publikut. Raadio 390 sai tuntuks oma pühendumusega uute Briti ansamblite ja artistide tutvustamisel, muutudes 1960. aastatel Briti muusikamaastiku kiire arengu katalüsaatoriks.
Kuid nagu teisedki piraatraadiojaamad, seisis Raadio 390 silmitsi pidevate juriidiliste väljakutsetega ja oli sunnitud navigeerima "reetlikes vetes". 1966. aasta novembris seisis jaama juhtkond silmitsi kohtuasjaga, mis viis lõpuks süüdimõistva otsuseni ebaseadusliku ringhäälingu edastamise eest. Kohus määras 100 naela suuruse trahvi ja käskis jaama sulgeda.
Sellest tagasilöögist vaatamata esitas Raadio 390 juhtkond apellatsiooni kõrgemale kohtule. Kahjuks lükati kaebus detsembris kiiresti tagasi, mis otsustas jaama saatuse. Sellest hoolimata jätkas jaam saadete edastamist, otsustades oma järelejäänud päevad eetrilainetel maksimaalselt ära kasutada.
Järgmise aasta märtsis taotles regulaatore ettekirjutust Raadio 390 saadete lõplikuks peatamiseks. Mais tehti ettekirjutus, mille jaam edasi kaebas. Kohus jättis apellatsioonkaebuse rahuldamata, märkides, et 14. augustil jõustuv seadus sunniks jaama sellest hoolimata sulgema. Liigutava ja sümboolse žestiga jättis Raadio 390 hüvasti oma pühendunud kuulajatega, mängides 1967. aasta 14. augusti pärastlõunal viimast korda riigihümni.
Isegi oma viimastel hetkedel seisis Raadio 390 silmitsi järjekordse takistusega. 6. augustil ründas rühm tundmaid Red Sandsi Fort'i, varastades jaama tegevuseks hädavajalikke seadmeid. Võimud tabasid süüdlased kiirelt, pakkudes Raadio 390 meeskonnale kibedat õiglustunnet.
Täna elab Raadio 390 pärand edasi, olles meeldetuletuseks raadio võimest inspireerida, lõbustada kuulajaid ning vaidlustada ühiskondlikke norme. Jaama julgus ja valmisolek konventsiooni trotsida inspireerib jätkuvalt kaasaegseid ringhäälinguorganisatsioone ning tuletab meile meelde sõnavabaduse ja loominguliste püüdluste tähtsust. Raadio 390 on igavesti mässu, innovatsiooni ja piraatraadio kestva vaimu sümbol.
JÄTKUB...
- roska
- Digivanake
- Postitusi: 1172
- Liitunud: 03:00, 01 Jaan 1970
- Asukoht: Eesti
- On tänanud: 7 korda
- On tänatud: 287 korda
Re: Natuke raadio ajaloost
RADIO 270
1960. aastate keskel alustas rühm tulevikku mõtlevaid Yorkshire'i ärimehi murrangulist ettevõtmist, mis muutis igaveseks Kirde-Inglismaa raadiomaastikku. Nende vaimusünnitus Raadio 270 sai piraatraadio ringhäälingu pioneeriks, pakkudes muusikat ja meelelahutust kuulajatele aastatel 1966–1967. Raadio 270, mis tegutses ümberehitatud Hollandi laevast nimega Oceaan 7, mis asus rahvusvahelistes vetes Scarborough' lähedal Põhja-Yorkshire'is ning tähistas raadioringhäälingus uut ajastut.
Ettevõtlik meelelahutaja Don Robinson ühendas jõud kalapaadi kapteni Bill Pashby, linnukasvataja Roland Hilli ja lugupeetud ärimehe Leonard Dale'iga. Koos moodustasid nad konsortsiumi, et luua piraatraadiojaam, mis teenindaks Inglismaa kirderannikut.
Raadio 270 pöördus avalikkuse poole, et rahastada oma ambitsioonikat projekti, korraldades 1965. aasta lõpus kohtumise Scarborough hotellis. Sellel kogunemisel kutsus juhtkond üksikisikuid üles ostma aktsiaid, rõhutades, et antud äril on väga kõrge risk. Vaatamata nendele hoiatustele invetseeris raadiosse umbes kuuskümmend inimest.
Kogutud rahaga asus Raadio 270 raadiotööstust revolutsiooniliselt muutma. Laev Oceaan 7 oli varustatud tipptasemel ringhäälinguseadmetega, mis võimaldasid Raadio 270-l edastada oma signaali üle kirderanniku. 45-meetrise antenni ja 10-kilovatise saatjaga varustatud jaam edastas oma kuulajatele tugevat ja selget signaali.
Raadio 270 keskendus peamiselt populaarse muusika mängimisele, pakkudes alternatiivi traditsiooniliste raadiojaamade piiratud sisule. DJ-d nagu Graham Gill, Rick Dane ja Roger "Twiggy" Day võlusid kuulajaid oma karismaatiliste isiksuste ja laia muusikavalikuga. Raadio 270 kuulaisd igas vanuses inimesed, keda võlus selle elav energia ja mitmekesine muusikavalik.
Vaatamata oma populaarsusele seisis Raadio 270 oma lühikese eksisteerimise ajal silmitsi arvukate väljakutsetega. Briti valitsus, kes ei olnud rahul piraatraadiojaamade tõusuga, kehtestas õigusaktid nende tegevuse piiramiseks. 1967. aasta augustis oli Raadio 270 sunnitud lõpetama ja selle laev saadeti tagasi kaldale. Selle ajastu lõpp tähistas raadiotööstuses olulist pöördepunkti, peale mida kehtestati eeskirjad raadiojaamade loomise ja käitamise reguleerimiseks.
Kuigi selle eluiga oli lühiajaline, oli Raadio 270 mõju vaieldamatu. Jaam sillutas teed raadioringhäälingu uuele ajastule, esitades väljakutse status quo'le ning luues mitmekesisema ja kättesaadavama muusikamaastiku. Raadio 270 pärand elab edasi, kuna see inspireerib jätkuvalt raadiojaamu ka täna.
Piraatraadiojaam – Raadio 270: lugu seikluslikust ringhäälingust
1960. aastate keskel alustas rühm sihikindlaid ja kartmatuid inimesi ringhäälingumaailmas hulljulget ettevõtmist. Nende eesmärk oli vaidlustada traditsiooniliste raadiojaamade domineerimine ning tuua massidesse uuenduslik ja põnev muusika. See rühmitus, tuntud kui Raadio 270 promootorid, omandasid laeva Oceaan VII tagasihoidliku 2,500 naela eest. 1939. aastal Hollandis ehitatud laeval Oceaan VII-l oli intrigeeriv ajalugu. Suurema osa oma eksistentsist asus laev Belgia Antwerpeni sadamas, Teise maailmasõja ajal oli alus Saksa okupatsioonivõimude kasutuses. 1965. aastal, pärast selle omandamist Radio 270 poolt, läbis laev Grimsby idaranniku sadamas ümberehitamise, enne kui jõudis Scarborough'sse, kus see nimetati ümber Oceaan 7-ks.
Ringhäälingu jaoks sobivaks muutmiseks tehti laevale kapitaalremont. 20 tonni ballasti lisamine laevale andis laevale täiendava stabiilsuse, tagades sujuva sõidu ka keerulistes tingimustes. Püstitati 45 meetri kõrgune raadiomast, mis võimaldas edastada korralikku signaali. Samuti paigaldati Pièce de résistance oli võimas 10 kW RCA BTA 10J1 saatja.
Oceaan 7 pardal loodi kaks stuudiot, millest igaüks teenis erinevat eesmärki. Üks stuudio oli mõeldud saadete jaoks, teine stuudio oli ainult uudiste edastamiseks, sest Radio 270 oli ka kuulajatele usaldusväärseks teabeallikaks. Kuid elu laeval ei olnud selle meeskonna ja tegijate jaoks mingi luksus. Eluase oli väike ja üsna spartalik, eluruumid koosnesid nariruumist ja ühisest söögitoast. Kuid see ei heidutanud tegijaid.
Oceaan 7 renoveerimine võis olla kulukas, kuid Raadio 270 eestevedajad uskusid, et see on väärt investeering. Kogu ettevõtmise kulu oli 75 000 naelani, mis oli tol ajal tohutu summa. See ei hõlmanud mitte ainult laeva omandamist ja ümberkujundamist, vaid ka kulusid, mis olid seotud meeskonna värbamisega laeva vee peal hoidmiseks ning jaama tegijaid. Algselt olid saatejuhtide eeter planeeritud ühekuulise rotatsiooni alusel, kusjuures kogu kaheksameheline meeskond, sealhulgas kapten, vahetati iga kuu. Saatejuhid, sealhulgas DJ-d, töötasid kahenädalase rotatsiooni alusel, tagades talentide ja stiilide mitmekesisuse.
Raadio 270 sai kiiresti populaarseks. Nende ainulaadne segu muusikast, uudistest ja meelelahutusest võlus suurt hulka publikut, kellest paljud olid pettunud traditsiooniliste raadiojaamade monotoonsusest. Raadio 270 sai mässu sümboliks.
Raadio 270 ja Oceaan 7 lugu on meelekindlus ja julgus ebaõnne ees. See kujutab endast pöördelist hetke ringhäälingu ajaloos, kus innovatsioon ja leidlikkus võidutsesid konventsiooni üle. Piraatraadiojaama mõju võis olla lühiajaline, kuid selle pärand elab edasi, tuletades meile meelde sõnavabaduse jõudu ja võimet õhulainete kaudu muutusi esile kutsuda.
JÄTKUB...
1960. aastate keskel alustas rühm tulevikku mõtlevaid Yorkshire'i ärimehi murrangulist ettevõtmist, mis muutis igaveseks Kirde-Inglismaa raadiomaastikku. Nende vaimusünnitus Raadio 270 sai piraatraadio ringhäälingu pioneeriks, pakkudes muusikat ja meelelahutust kuulajatele aastatel 1966–1967. Raadio 270, mis tegutses ümberehitatud Hollandi laevast nimega Oceaan 7, mis asus rahvusvahelistes vetes Scarborough' lähedal Põhja-Yorkshire'is ning tähistas raadioringhäälingus uut ajastut.
Ettevõtlik meelelahutaja Don Robinson ühendas jõud kalapaadi kapteni Bill Pashby, linnukasvataja Roland Hilli ja lugupeetud ärimehe Leonard Dale'iga. Koos moodustasid nad konsortsiumi, et luua piraatraadiojaam, mis teenindaks Inglismaa kirderannikut.
Raadio 270 pöördus avalikkuse poole, et rahastada oma ambitsioonikat projekti, korraldades 1965. aasta lõpus kohtumise Scarborough hotellis. Sellel kogunemisel kutsus juhtkond üksikisikuid üles ostma aktsiaid, rõhutades, et antud äril on väga kõrge risk. Vaatamata nendele hoiatustele invetseeris raadiosse umbes kuuskümmend inimest.
Kogutud rahaga asus Raadio 270 raadiotööstust revolutsiooniliselt muutma. Laev Oceaan 7 oli varustatud tipptasemel ringhäälinguseadmetega, mis võimaldasid Raadio 270-l edastada oma signaali üle kirderanniku. 45-meetrise antenni ja 10-kilovatise saatjaga varustatud jaam edastas oma kuulajatele tugevat ja selget signaali.
Raadio 270 keskendus peamiselt populaarse muusika mängimisele, pakkudes alternatiivi traditsiooniliste raadiojaamade piiratud sisule. DJ-d nagu Graham Gill, Rick Dane ja Roger "Twiggy" Day võlusid kuulajaid oma karismaatiliste isiksuste ja laia muusikavalikuga. Raadio 270 kuulaisd igas vanuses inimesed, keda võlus selle elav energia ja mitmekesine muusikavalik.
Vaatamata oma populaarsusele seisis Raadio 270 oma lühikese eksisteerimise ajal silmitsi arvukate väljakutsetega. Briti valitsus, kes ei olnud rahul piraatraadiojaamade tõusuga, kehtestas õigusaktid nende tegevuse piiramiseks. 1967. aasta augustis oli Raadio 270 sunnitud lõpetama ja selle laev saadeti tagasi kaldale. Selle ajastu lõpp tähistas raadiotööstuses olulist pöördepunkti, peale mida kehtestati eeskirjad raadiojaamade loomise ja käitamise reguleerimiseks.
Kuigi selle eluiga oli lühiajaline, oli Raadio 270 mõju vaieldamatu. Jaam sillutas teed raadioringhäälingu uuele ajastule, esitades väljakutse status quo'le ning luues mitmekesisema ja kättesaadavama muusikamaastiku. Raadio 270 pärand elab edasi, kuna see inspireerib jätkuvalt raadiojaamu ka täna.
Piraatraadiojaam – Raadio 270: lugu seikluslikust ringhäälingust
1960. aastate keskel alustas rühm sihikindlaid ja kartmatuid inimesi ringhäälingumaailmas hulljulget ettevõtmist. Nende eesmärk oli vaidlustada traditsiooniliste raadiojaamade domineerimine ning tuua massidesse uuenduslik ja põnev muusika. See rühmitus, tuntud kui Raadio 270 promootorid, omandasid laeva Oceaan VII tagasihoidliku 2,500 naela eest. 1939. aastal Hollandis ehitatud laeval Oceaan VII-l oli intrigeeriv ajalugu. Suurema osa oma eksistentsist asus laev Belgia Antwerpeni sadamas, Teise maailmasõja ajal oli alus Saksa okupatsioonivõimude kasutuses. 1965. aastal, pärast selle omandamist Radio 270 poolt, läbis laev Grimsby idaranniku sadamas ümberehitamise, enne kui jõudis Scarborough'sse, kus see nimetati ümber Oceaan 7-ks.
Ringhäälingu jaoks sobivaks muutmiseks tehti laevale kapitaalremont. 20 tonni ballasti lisamine laevale andis laevale täiendava stabiilsuse, tagades sujuva sõidu ka keerulistes tingimustes. Püstitati 45 meetri kõrgune raadiomast, mis võimaldas edastada korralikku signaali. Samuti paigaldati Pièce de résistance oli võimas 10 kW RCA BTA 10J1 saatja.
Oceaan 7 pardal loodi kaks stuudiot, millest igaüks teenis erinevat eesmärki. Üks stuudio oli mõeldud saadete jaoks, teine stuudio oli ainult uudiste edastamiseks, sest Radio 270 oli ka kuulajatele usaldusväärseks teabeallikaks. Kuid elu laeval ei olnud selle meeskonna ja tegijate jaoks mingi luksus. Eluase oli väike ja üsna spartalik, eluruumid koosnesid nariruumist ja ühisest söögitoast. Kuid see ei heidutanud tegijaid.
Oceaan 7 renoveerimine võis olla kulukas, kuid Raadio 270 eestevedajad uskusid, et see on väärt investeering. Kogu ettevõtmise kulu oli 75 000 naelani, mis oli tol ajal tohutu summa. See ei hõlmanud mitte ainult laeva omandamist ja ümberkujundamist, vaid ka kulusid, mis olid seotud meeskonna värbamisega laeva vee peal hoidmiseks ning jaama tegijaid. Algselt olid saatejuhtide eeter planeeritud ühekuulise rotatsiooni alusel, kusjuures kogu kaheksameheline meeskond, sealhulgas kapten, vahetati iga kuu. Saatejuhid, sealhulgas DJ-d, töötasid kahenädalase rotatsiooni alusel, tagades talentide ja stiilide mitmekesisuse.
Raadio 270 sai kiiresti populaarseks. Nende ainulaadne segu muusikast, uudistest ja meelelahutusest võlus suurt hulka publikut, kellest paljud olid pettunud traditsiooniliste raadiojaamade monotoonsusest. Raadio 270 sai mässu sümboliks.
Raadio 270 ja Oceaan 7 lugu on meelekindlus ja julgus ebaõnne ees. See kujutab endast pöördelist hetke ringhäälingu ajaloos, kus innovatsioon ja leidlikkus võidutsesid konventsiooni üle. Piraatraadiojaama mõju võis olla lühiajaline, kuid selle pärand elab edasi, tuletades meile meelde sõnavabaduse jõudu ja võimet õhulainete kaudu muutusi esile kutsuda.
JÄTKUB...
- roska
- Digivanake
- Postitusi: 1172
- Liitunud: 03:00, 01 Jaan 1970
- Asukoht: Eesti
- On tänanud: 7 korda
- On tänatud: 287 korda
Re: Natuke raadio ajaloost
RADIO LONDON
1960. aastate keskel oli Inglismaal Londonis käimas kultuurirevolutsioon. See revolutsioon ei olnud seotud poliitiliste rahutuste või sotsiaalsete murrangutega; see revolutsioon toimus raadiolainetel. Radio London, tuntud ka kui Big L ja Wonderful Radio London, oli selle revolutsiooni esirinnas, tuues uue stiili kuulajateni kogu riigis. See ikooniline piraatraadiojaam tegutses Põhjameres ankrus olevast laevast ja selle mõju on tunda ka tänapäeval.
Radio Londoni sündi võib seostada Texase osariigist Eastlandist pärit visionääri Don Piersoniga. 1964. aastal luges Pierson ajalehes The Dallas Morning News reportaaži Radio Caroline'i ja Radio Atlanta algusest, mis olid kaks merel tegutsevat raadiojaama ja edastasid saateid Kagu-Inglismaa ranniku lähedal asuvatelt laevadelt. Sellest inspireerituna asus Pierson looma seda maagiat ka Londoni kallaste lähedal.
23. detsembril 1964 tegi Radio London oma esimese reisi, minnes eetrisse laevalt, mis oli ankrus kolme ja poole miili kaugusel Frinton-on-Seast, Essexis. Jaam saavutas kiiresti populaarsuse ja sai tuntuks oma ainulaadse formaadi poolest, pakkudes nooremale elanikkonnale elavat segu populaarsest muusikast, diskoridest ja tipptasemel saadetest.
Üks jaama suurimaid õnnestumisi oli selle edetabelisaade "Fab 40", mis tutvustas nädala 40 parimat hitti. See saade, mida juhtisid karismaatilised DJ-d nagu Kenny Everett ja Tony Blackburn, sai muusikahuvilistele kogu riigis kohustuslikuks kuulamiseks. Radio Londoni energiline ja revolutsiooniline lähenemine raadiole aitas tal tihedal meediamaastikul silma paista.
Radio Londoni mõju ulatus kaugemale kui lihtsalt muusika, mida ta mängis. Jaam mängis olulist rolli mitmete tuntud DJ karjääri käivitamisel, kellest hiljem said saatejuhid BBC-s. Tony Blackburnist, kelle karjäär sai alguse Radio Londonis, sai Suurbritannia üheks tuntumaks raadiosaatejuhiks. Ka teised DJ-d, nagu John Peel ja keiser Rosko, said enne BBC-sse minekut tunduks Radio Londonis.
Kolmeaastase tegevuse jooksul seisis Radio London silmitsi arvukate väljakutsete ja takistustega. Jaam pidi navigeerima õiguslikes takistustes ja silmitsi seisma pideva ohuga, et võimud sulgevad selle. Need väljakutsed osutusid lõpuks ületamatuks, kuna kehtestati 1967. aasta seadus Marine, &c., Broadcasting (Offences) Act, mis muutis piraatraadiojaamade varustamise või abistamise ebaseaduslikuks. 14. augustil 1967 vaikis Radio London, tähistades mereringhäälingu ajastu lõppu.
Kuigi selle aeg eetris oli lühiajaline, ei saa Radio Londoni mõju alahinnata. Radio Londoni vaim elas edasi lugematutes piraatraadiojaamades, mis sellele järgensid.
Täna, kui häälestame end oma lemmikraadiojaamadele või kuulame muusikat voogedastusteenustest, võlgneme tänu tänu tolleaegsetele pioneeridele, nagu Radio London. Nende julgus, loovus ja vankumatu pühendumus pakkuda suurepärast muusikat ja eetrihääli, sillutasid teed mitmekesisele ja elavale raadiole, mida me täna naudime.
1960. aastatel, ajastul, mida nimetati kiikuvateks kuuekümnendateks, kerkis üks raadiojaam muusikatööstuses võimsaks jõuks. Seistes vastu piirangutele ja tõketele, tõi piraatjaam – Radio London muusika ja meelelahutuse massidesse, vallutades miljonite kuulajate südamed.
MV Galaxy nimelisel laeval asunud Radio London pakkus ainulaadset kuulamiskogemust erinevalt kõigest muust tol ajal. Peaaegu kõik saated jõudsid eetrisse laeva tagaosas trümmis asuvast stuudiost. Laev oli ettevalmistatud Miamis, esimese stuudio ehitas firma RCA, kuid sellel oli metallist seinte tõttu probleeme akustika ja helikindlusega. See takistus ületati vooderdades seinad madratsite ja tekkidega, mis pärinesid meeskonna narivooditest. See tähendas, et päevasel ajal ei saanud keegi voodites magada, kuid see oli väike hind, mida maksta kvaliteetse heli eest.
Radio Londoni populaarsuse kasvades ehitati 1966. aastal kaks uut stuudiot veepiiri alla. Need pakkusid paremat akustikat ja olid ka ergonoomilisemalt paigutatud. Peamine stuudio omas kaasaegse helipuldiga, mis tagas, et Radio Londonis mängitav muusika oleks võimalikult kõrge helikvaliteediga. Lisaks kasutati ka väiksemat stuudiot tunniajaste uudiste, reklaamide ja vajadusel salvestatud saadete jaoks.
Radio Londoni südameks oli kahtlemata selle saatja, mis asus laeva tagumisel tekil asuvas suures spetsiaalselt ehitatud terasest varjualuses. Radio Londoni kasutatav saatja oli RCA toodetudAmpliphase'i saatja. Radio London kuulutas end uhkusega "Teie 50 000-vatise võimsusega jaamaks". Algselt 17 kW võimsusel töötanud saatja võimsus kasvas aja jooksul, suurendaded selle mainet raadiona. Võrdluseks, tema peamine rivaal, Radio Caroline, töötas Continental Electronicsi toodetud vaid 10 kW saatjaga.
Radio Londonil oli vertikaalselt ehitatud torukujuline terasmast, mis asus kaptenisilla taga. Jaama reklaammaterjal väitis, et saatemast oli 65 m kõrgune. Kuid pärast fotodelt alusel tehtud analüüsi tehti kindlaks, et masti tegelik kõrgus oli umbes 52 m.
Oma mässumeelse vaimu ja pühendumusega parima muusika mängimisele kogus Radio London kiiresti lojaalse fännibaasi. Jaam sai Briti muusikatööstuse lahutamatuks osaks ning populariseeris artiste ja kujundas muusikalisi suundumusi. See oli platvormiks DJ-dele ja tutvustas kuulajatele erinevaid muusikažanre.
Jaam seisis silmitsi Briti valitsuse pideva survega, kes nimetas piraatraadio ebaseaduslikuks, kuna tal puudus ringhäälinguluba.
Hoolimata selle lõplikust sulgemisest 1967. aasta augustis piraatringhäälingut keelustavate õigusaktide tõttu, elab Radio Londoni pärand edasi. See sillutas teed uuele sõltumatu raadio ajastule, inspireerides muusikasõprade põlvkondi ja olles sõnavabaduse jõu sümboliks. Piraatraadiojaam - Radio London jääb igavesti meelde kui suure mõjuga jõud, mis kujundas tulevast raadioringhäälingu maastikku ja jättis kustumatu jälje muusikaajalukku.
JÄTKUB...
1960. aastate keskel oli Inglismaal Londonis käimas kultuurirevolutsioon. See revolutsioon ei olnud seotud poliitiliste rahutuste või sotsiaalsete murrangutega; see revolutsioon toimus raadiolainetel. Radio London, tuntud ka kui Big L ja Wonderful Radio London, oli selle revolutsiooni esirinnas, tuues uue stiili kuulajateni kogu riigis. See ikooniline piraatraadiojaam tegutses Põhjameres ankrus olevast laevast ja selle mõju on tunda ka tänapäeval.
Radio Londoni sündi võib seostada Texase osariigist Eastlandist pärit visionääri Don Piersoniga. 1964. aastal luges Pierson ajalehes The Dallas Morning News reportaaži Radio Caroline'i ja Radio Atlanta algusest, mis olid kaks merel tegutsevat raadiojaama ja edastasid saateid Kagu-Inglismaa ranniku lähedal asuvatelt laevadelt. Sellest inspireerituna asus Pierson looma seda maagiat ka Londoni kallaste lähedal.
23. detsembril 1964 tegi Radio London oma esimese reisi, minnes eetrisse laevalt, mis oli ankrus kolme ja poole miili kaugusel Frinton-on-Seast, Essexis. Jaam saavutas kiiresti populaarsuse ja sai tuntuks oma ainulaadse formaadi poolest, pakkudes nooremale elanikkonnale elavat segu populaarsest muusikast, diskoridest ja tipptasemel saadetest.
Üks jaama suurimaid õnnestumisi oli selle edetabelisaade "Fab 40", mis tutvustas nädala 40 parimat hitti. See saade, mida juhtisid karismaatilised DJ-d nagu Kenny Everett ja Tony Blackburn, sai muusikahuvilistele kogu riigis kohustuslikuks kuulamiseks. Radio Londoni energiline ja revolutsiooniline lähenemine raadiole aitas tal tihedal meediamaastikul silma paista.
Radio Londoni mõju ulatus kaugemale kui lihtsalt muusika, mida ta mängis. Jaam mängis olulist rolli mitmete tuntud DJ karjääri käivitamisel, kellest hiljem said saatejuhid BBC-s. Tony Blackburnist, kelle karjäär sai alguse Radio Londonis, sai Suurbritannia üheks tuntumaks raadiosaatejuhiks. Ka teised DJ-d, nagu John Peel ja keiser Rosko, said enne BBC-sse minekut tunduks Radio Londonis.
Kolmeaastase tegevuse jooksul seisis Radio London silmitsi arvukate väljakutsete ja takistustega. Jaam pidi navigeerima õiguslikes takistustes ja silmitsi seisma pideva ohuga, et võimud sulgevad selle. Need väljakutsed osutusid lõpuks ületamatuks, kuna kehtestati 1967. aasta seadus Marine, &c., Broadcasting (Offences) Act, mis muutis piraatraadiojaamade varustamise või abistamise ebaseaduslikuks. 14. augustil 1967 vaikis Radio London, tähistades mereringhäälingu ajastu lõppu.
Kuigi selle aeg eetris oli lühiajaline, ei saa Radio Londoni mõju alahinnata. Radio Londoni vaim elas edasi lugematutes piraatraadiojaamades, mis sellele järgensid.
Täna, kui häälestame end oma lemmikraadiojaamadele või kuulame muusikat voogedastusteenustest, võlgneme tänu tänu tolleaegsetele pioneeridele, nagu Radio London. Nende julgus, loovus ja vankumatu pühendumus pakkuda suurepärast muusikat ja eetrihääli, sillutasid teed mitmekesisele ja elavale raadiole, mida me täna naudime.
1960. aastatel, ajastul, mida nimetati kiikuvateks kuuekümnendateks, kerkis üks raadiojaam muusikatööstuses võimsaks jõuks. Seistes vastu piirangutele ja tõketele, tõi piraatjaam – Radio London muusika ja meelelahutuse massidesse, vallutades miljonite kuulajate südamed.
MV Galaxy nimelisel laeval asunud Radio London pakkus ainulaadset kuulamiskogemust erinevalt kõigest muust tol ajal. Peaaegu kõik saated jõudsid eetrisse laeva tagaosas trümmis asuvast stuudiost. Laev oli ettevalmistatud Miamis, esimese stuudio ehitas firma RCA, kuid sellel oli metallist seinte tõttu probleeme akustika ja helikindlusega. See takistus ületati vooderdades seinad madratsite ja tekkidega, mis pärinesid meeskonna narivooditest. See tähendas, et päevasel ajal ei saanud keegi voodites magada, kuid see oli väike hind, mida maksta kvaliteetse heli eest.
Radio Londoni populaarsuse kasvades ehitati 1966. aastal kaks uut stuudiot veepiiri alla. Need pakkusid paremat akustikat ja olid ka ergonoomilisemalt paigutatud. Peamine stuudio omas kaasaegse helipuldiga, mis tagas, et Radio Londonis mängitav muusika oleks võimalikult kõrge helikvaliteediga. Lisaks kasutati ka väiksemat stuudiot tunniajaste uudiste, reklaamide ja vajadusel salvestatud saadete jaoks.
Radio Londoni südameks oli kahtlemata selle saatja, mis asus laeva tagumisel tekil asuvas suures spetsiaalselt ehitatud terasest varjualuses. Radio Londoni kasutatav saatja oli RCA toodetudAmpliphase'i saatja. Radio London kuulutas end uhkusega "Teie 50 000-vatise võimsusega jaamaks". Algselt 17 kW võimsusel töötanud saatja võimsus kasvas aja jooksul, suurendaded selle mainet raadiona. Võrdluseks, tema peamine rivaal, Radio Caroline, töötas Continental Electronicsi toodetud vaid 10 kW saatjaga.
Radio Londonil oli vertikaalselt ehitatud torukujuline terasmast, mis asus kaptenisilla taga. Jaama reklaammaterjal väitis, et saatemast oli 65 m kõrgune. Kuid pärast fotodelt alusel tehtud analüüsi tehti kindlaks, et masti tegelik kõrgus oli umbes 52 m.
Oma mässumeelse vaimu ja pühendumusega parima muusika mängimisele kogus Radio London kiiresti lojaalse fännibaasi. Jaam sai Briti muusikatööstuse lahutamatuks osaks ning populariseeris artiste ja kujundas muusikalisi suundumusi. See oli platvormiks DJ-dele ja tutvustas kuulajatele erinevaid muusikažanre.
Jaam seisis silmitsi Briti valitsuse pideva survega, kes nimetas piraatraadio ebaseaduslikuks, kuna tal puudus ringhäälinguluba.
Hoolimata selle lõplikust sulgemisest 1967. aasta augustis piraatringhäälingut keelustavate õigusaktide tõttu, elab Radio Londoni pärand edasi. See sillutas teed uuele sõltumatu raadio ajastule, inspireerides muusikasõprade põlvkondi ja olles sõnavabaduse jõu sümboliks. Piraatraadiojaam - Radio London jääb igavesti meelde kui suure mõjuga jõud, mis kujundas tulevast raadioringhäälingu maastikku ja jättis kustumatu jälje muusikaajalukku.
JÄTKUB...
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 15 külalist