PostitusPostitas tutakas » 06:42, 24 Nov 2011
Kanal 2 ja TV3 dilemma:
1. Eestis kasutab maapealset digilevi ca 120 000 klienti.
Nende klientideni jõudmiseks tuleb telekanalil maksta Levirale saatjate eest.
Noh, ütleme 300 000 eurot aastas.
2. Eestis vaatab kaabel-TV-d (Elion, Starman, STV) ca 350 000 klienti.
(Elionil on kuskil 140 000 klienti ja nende turuosa on 40%, seega koguturg on kuskil 350 000.
Ükski kaabel-TV operaator Kanal 2-le ja TV3-le ei maksa.
3. Eestis vaatab ca 50 000 klienti Viasati kaudu neid kanaleid.
Viasat ei maksa Kanal 2-le ja TV3-le.
Seega näiteks Kanal 2 maksab praegu ise 300 000 eurot aastas, et teda näeks 120 000 klienti.
Samal ajal vaatab 400 000 klienti neid tasuta.
Kui need 400 000 panna oma kaabel-TV pakkuja kaudu maksma Kanal 2 vaatamise eest 1 euro aastas (8 eurosenti ehk 1,3 vana Eesti krooni kuus), teenib kanal 400 000 eurot.
Kui samaaegselt lõpetada maapealne digilevi, jääb alles 300 000 eurot aastas. Kokku 700 000 eurot aastas plussi. Ilmselt rohkem, sest suur osa 120 000 kliendist tahaksid ikka põhikanaleid edasi näha, liituksid Zuumiga ja maksaksid nende kaudu. Või liituksid mõne kaabeloperaatoriga ja maksaksid nende kaudu.
700 000 euro suurune pluss kasvab veelgi telekanali jaoks - see on hea variant.
Halb variant on see, et mitte ükski 120 000-st maapealse digilevi kliendist ei hakka enam Kanal 2 ja TV3 vaatama, nende digiboksid jäävad vastu võtma ETV, ETV2, Tallinna TV. Halva variandi puhul on kanalite rahaline võit 700 000 eurot aastas.
Hetkel oli Kanal 2 ja TV 3 poolne ähvardus just see - kui Elion/Starman jne maksma ei hakka, siis nad tulevad vabalevist ära. Seejärel Elion jne juba peavad maksma hakkama, sest praegune argument mitte maksta on see, et vabalt levivate kanalite edastamine on kaabel-TV võrgu kohustus.
Eesti teleturu traagika - reklaamiturg on nii väike, et mitte ainuski kanal ei näe rahalist mõtet maksta vabalevi eest 300 000 eurot aastas. Seda raha lihtsalt ei teeni reklaamiga tagasi. Kanal 2/TV 3 ei tunne mingit survet vabalevisse jääda ja oma sagedusi seal kinni hoida - ei ole ainsatki teist telekanalit terves maailmas, kes hurraaga nende asemele tormaksid. Eesti vabalevi eest suudavad maksta ainult riigieelarve (ETV, ETV2) ja linnaeelarve (Tallinna TV). Äriline mõte vabalevil puudub.
Äriline mõte puudub ka vaatajate mõõtmise süsteemi pärast. Vaatajaid mõõdab Emor oma 250 mõõdikuga, millest väga vähesed on vabalevi digibokside taga (kui üldse on?) Seega vaatajate arvule (millest otseselt sõltub reklaamitulu) ei avalda vabalevi mingit mõju.
Kanal 11 ja TV6 tõestasid seda vabalevist lahkudes - nad ei kaotanud vaatajate arvus ega reitingus mitte millimeetritki. Nii nagu seda mõõdab Emor, mis on ainus mõõtja Eestis.
Seega ei kehti ka see loogika - okei, te võidate 700 000 eurot aastas, aga vaatajate arv langeb tohutult ja kuna reklaamihind korrutatakse läbi vaadatavusega, siis langevad teie reklaamitulud mitu miljonit eurot aastas ja kokkuvõttes olete kahjumis.
Ei. Eesti ainus vaatajate mõõtmise süsteem (Emor) pole seni registreerinud mingit muutust vaatajate arvus seoses vaba digileviga. Ei digipöörde jõustumisel, ei kanalite lahkumisel vabalevist.
Ja Emorile pole alternatiivi. Üle 10 aasta on püüdnud küll Tipp TV, küll Pimp TV, küll MTV Eesti, küll Tallinna TV teha mingeid oma "paremaid" uuringuid ja tõestada, kuidas neil tegelikult on palju rohkem vaatajaid kui Emor näitab. Aga keda see kotib? Tallinna TV-d heal juhul, aga ükski reklaamitellija ei hakka nendes kanalites reklaami eest kaks korda rohkem maksma ainult tänu sellele, et mingi telefoniküsitlus näitab, et vaatajaid on kaks korda rohkem kui Emor näitab.