Niipalju, kui ma Itaalias kiirrongiga sõitnud olen, siis enamasti on jah raudteed tavalisest maanteest eraldatud, kõrgemal või läbib raudtee tunnelit , viadukti, mis iganes kuid regionaalsed raudteevõrgud on maanteedega samal tasandil. Nähtud mitu korda, kuidas sealgi tõkkepuu taga autod seisavad sellal kui meie tõkkepuu eest mööda sõidame. Kiirused on sellistel 90-140, mõnedel lõikudel sõidetakse tõesti ka 160-ga. Need regionaalsed meenutavad välimuselt "natuke" Itaallaste Minuettot:
http://it.wikipedia.org/wiki/Minuetto_%28treno%29Tulemas ka uus:
http://www.fsitaliane.it/fsi/Il-Gruppo/ ... -regionale.
Kõiki regionaalseid ühendab tippkiirus: 160 km/h, vahe konfiguratsioonis jja efektiivsuses, ilmselt ka energiasäästus, kuna uutes kasutatakse energiasäästlikku valgustust.
Asi mis mulle Itaalias reisides väga meeldis: 220V toite olemasolu mobiili-läpaka jaoks- Igal istekohal oma klapplauake. Ebamugav on rongides vaid sisenemine ja oma istekoha otsimine- suurtes sõlmjaamades- palju reisijaid ülegabariidilise pagasiga. Ise reisisin käsipagasiga ja tänu sellele pole mul pagasi mahutamisega peaaegu kunagi probleeme.Kas võtad sülle või paned pea kohale. Esimestel aastatel ei julgenud riiulisse panna, kartsin pagasivargust, ainuke pagas...koos kõige vajalikuga. Rahakott ja pass loomulikult enda ligi. Kolmas asi mis väga meeldib: Eestis broneerid pileti ja võimalusel trükid e-pileti A4 formaadis kodus välja või teine variant, eestis maksad ja raudteejaama piletiautomaadis võtad välja (perenime ja personaalse piletikoodi alusel).
Asi pole ohutus sõidukiiruses vaid raudteeinfrastruktuuri seisukorras. Itaalias käib pidev raudteede renoveerimine sest läbisõidumahud on tohutud. Seal ka eraldi raudteed kauba- ja reisirongidele,ühel rööpapaaril ei mahuks nad lihtsalt sõitma.
Aga mis kirrrongide taset puudutab, siis pikimatele trassidele on Itaalias kasutusele võetud Frecciarossa Mille
http://en.wikipedia.org/wiki/Frecciarossa_1000Maksimum kiirus 300 km/h, testikiirus 400 km/h. Kasutusele võetud Itaalias, kui ka Lääne-Euroopas, mõeldud ka piiriülese reisiveo osutamiseks. Eeltingimuseks tingimustele vastav raudteevõrgustik. Ma usun, et Eest raudtee reisijavedu ei hakka kunagi saavutama sellist taset, et me siin saaks sõita 300 km/h, mis oleks ise-enesest hüper-super aja kokkuhoid- Tallinnast Tartu nt 35 minutiga. Odavam kui lennuk ja efektiivsem (turvalisem) kui buss.
Kiirrongiga oleks mõeldav ka rong+ lennuk suunal Tallinn-Riia+Lääne-Euroopa.
Ideed, mis kunagi siin ei realiseeru...